Monday, December 29, 2008

it has been a while


assalamualaikum wbt

it has been a while for me to write something in my blog. i'm tight with my work and homework(mba assignment :( ). i definitely counting day to complete my mba. this final semester really test me...load of assignment and presentation to be done. sighhhhh

i do believe that Allah will grant me with all His Kindness if i'm patient enough and alway pray for it. i hope i will complete my assignment ASAP and will get a flying color result. wish me all the best my friends.

picture above was taken during the time i'm struggling to finish my assignment for marketing management. hahahaha...release tension ma....

i surely can't wait to finish my final exam on 17 january due to payback time for my family. i'm grateful to Allah for understanding wife. she alway there for me. help me and support me. thanks sayangku.

thanks to my parent and abah idham for the support. thanks so much, i really don't know how to repay whatever that all of you done to me.

thanks to everyone else that support me, wishing me luck and comfort me when i'm stressful. thanks.

Ya Allah, do grant me with all Your Kindness and Blessing. Give me patient, creativity, and knowledge in completing my mba. Grant me with excellent results. Alhamdullilah Ya Allah for whatever You have done toward me. Thanks Allah.

Monday, December 8, 2008

tinggi2 pun kene keja jugak


dah lama tak menulis dlm blog nie...keje banyak la sikit...ari nie cuti...so sempat la aku menulis sedikit mengenai pencarian rezeki.

kebanyakan insan yang mencari rezki sudah pasti nye akan mengeluh mengenai pekerjaan yang mereka lakukan...ade yang mengeluh keje penat...ade yang mengeluh keje tak syok...ade yang mengeluh gaji kecik...dsbnya...

itulah norma kite sebagai insan yang sentiasa tidak puas dengan rezeki dan kenikmatan yang Allah berikan kepada kite...aku pun mungkin tergolong dalam golongan ini...

walaubagaimanapun, ingin aku mengajak sahabat-sahabat ku sekalian mengenai kesusahan insan lain yang mencari rezki seperti insan yang mengendalikan skylift ini...gamba ini aku tangkap sewaktu aku ade mesyuarat kat kl....asalnya nak tangkao gambar klcc tapi dilindungi oleh kerja-kerja pembinaan nie....

so, aku tangkaplah angle yang seboleh mungkin. biler aku mengenangkan nasib org yang mengendalikan skylift ini...terdetik aku...untung aku berkerja sekarang...tak yah nak bersabung nyawa...ye la...mati, setiap org akan menghadapinye...tapi macam insan ini, konfem2 dia getar nyer...bayangkanlah...waktu ujan pun kenen duduk kat atas tu...
pergh..gayat weh....

so, kite kene la bersyukur dengan kenikmatan serta rezki yang Allah berikan tetapi kenyataan ini bukanlah bermakna kite kene duduk dalam keadaan kite selama2nya, kite kenelah berusaha untuk sentiasa memajukan hidup kite....

wallahualam

Wednesday, November 26, 2008

kene tag dah aku nih

assalamualaikum

aku pun dah kene tag dek dene a.k.a danny
jadik aku akan cuba menjawab soalan-soalan yang ditujukan dengan seikhlas yang mungkin...

THREE NAMES THAT FRIEND CALL YOU
1.Syam [kat kolej shahputra]
2. Cucur@CU@chok [kat UUM]
3. Benta [kat SMART]

THREE MOST IMPORTANT DATES IN YOUR LIFE
1. 17 Mei [tarikh lahir- boleh bg hadiah lps nih]
2. 07 April [tarikh lahir isteri yang ku cintai]
3. 31 Ogos 2000 [tarikh aku akad nikah-dah 8 tahun dah aku bergelar suami]

THREE WAYS TO BE HAPPY
1. Memain dgn anak2ku
2. Tangkap gambar yang cun
3. Layan komen2 dpd blog, flickr


THREE OF YOUR FAVORITE SONGS AS OF NOW
1. Jason mraz-i'm yours
2. It not over- chris daughtry
3. Bismillah-too phat

THREE PERSON YOU MISS FROM YOUR PAST
1. Arwah Mama [Al-Fatihah utk beliau]
2. Arwah Ahtong [Al-Fatihah utk beliau]
3. Arwah Tok Misai [Al-Fatihah utk beliau]

THREE GIFTS YOU WOULD LIKE TO RECEIVE THREE OF YOUR FAVORITE
1. Kamera Nikon D3 bersama lens2 nye
2. Jam Tag Heuer-latest edition
3. BMW bike-dual version-off bike

HOBBIES
1. Tangkap gambar
2. Tengok Wayang
3. Pi melancong

THREE PLACES YOU WANT TO GO FOR VACATION
1. Mekah [tempat yang ku rasekan tiada jemu utk sentiasa kembali]
2. New Zealand
3. Pulau-pulau kat Malaysia

THREE FAVORITE CARTOON/ANIME CHARACTER
1. Yang dulu2 nye citer...marcos...jet fighter jadik moto
2. Optimus Prime- transformer
3. Pinnaccio

THREE MALLS YOU USUALLY GO TO
1. East Coast Mall-Kuantan
2. Plaza Pelangi-Johor
3. Sogo-KL

THREE FAVORITE DRINKS
1. Nescafe Tarik
2. Teh O
3. Sirap Bandung-asli nyer

THREE THINGS FOUND IN YOUR BAG
1. Kamera
2. Laptop
3. External Hard disk

THREE FAVORITE COLOURS
1. Biru
2. Hitam
3. Coklat

TOP THREE FOODS YOU LOVE SO MUCH
1. Apa2 jua yang mak aku masak
2. Apa2 jua yang bini aku masak - laksa terutamanya
3. Pizza - Dominos@Crocodile Rock

TOP THREE 'THINGS' SPECIAL TO YOU
1. My parents- hj rahman, Hjh Maimon, Hj idham and arwah mama
2. My kids
3. My whole family

diaorg bukan barangan tapi insan2 inilah yang memberi kemanisan dalam hidupku

TOP THREE ATTITUDES YOU LIKE
1. Rendah Diri
2. Ikhlas
3. jujur

TOP THREE FACES YOU LIKE
1. My parents- hj rahman, Hjh Maimon, Hj idham and arwah mama
2. My kids
3. My whole family


THREE THINGS YOU'LL BE DOING TOMORROW
1. Mesyurat kat KL [7.15 pm-pan pac klia]
2. Semayang Jumaat
3. Dok dl kete sepjg balik dan pegi KL

TOP THREE WHY YOU ARE BUSY AT THIS TIME
1. Masih dalam menyesuaikan diri dgn tugas sekarang
2. Nak menghabiskan master aku
3. Establishkan group aku

akhirnya...settle dah tugasan aku setelah ditagkan oleh dene@danny
semoga jawapan aku memenuhi persoalan yang diajukan...terima kasih atas kesabaran membaca jawapan2 aku...

maaf dan ampun sekirenya ada jawapan aku yang menguris hati atau menyalahi undang2 dunia dan akhirat.

wassalam

Friday, November 21, 2008

keheningan pagi


pada 10 november 2008
aku bersama kawan2 telah pergi ke teluk cempedak dengan satu matlamat mendapatkan gambar sunrise-matahari terbit

kami telah berada di tc jam 6 am
terkezut aku...ingatkan x de orang tapi
bersepah-sepah muda mudi pada masa tu...
agaknya..diaorg overnight...tu la pasal diaorg boleh ada kat tc jam 6am

aku heran gak...mak ayah dia ..tak kisah ke anak2 diaorg ke mana semalaman...
aduh...takut aku memikirkan anak2 aku nanti...
kecut perut

sambung balik pasal shoot sunrise...
kami agak kurang bernasib baik kerana pada pagi tu
matahari tak mau kuar...kene lindung dek awan yang tebal
frust..tapi itulah dugaan
InsyaAllah...lain kali ade la rezki aku serta sahabat2 seperjuangan aku tuh

wassalam

Thursday, November 20, 2008

keindahan ciptaan Allah


sesungguhnya Allah mencipta segala-galanya
kerana
Allah Maha Besar, Allah Maha Berkuasa, Allah Maha Berkehendak, Allah Maha Agung, Allah Maha Kaya, Allah Maha Segala-galanya
justeru itu
kita selaku makhlukNya yang daif hendak lah sentiasa mengucapkan syukur ke atas segala yag telah diberikan olehNya

janganlah kita, hanya tahu memohon, merunggut serta tidak berpuashati dengan apa yang berlaku...sememangnya telah termaktub takdir kita di dunia ini tetapi perlaksanaan nya mungkin boleh berubah dengan usaha dan doa kita kepada Allah Yang Maha Berkuasa

sentiasalah kite mengucapkan syukur diatas kenikmatan serta kerahmatan yang telah Allah berikan.

Alhamdulillah...
pastikan kalimah ini akan sentiasa keluar dari bibir kita
dan nescaya Allah akan memberikan lebih lagi kenikmatan kepada kita

wallah hu alam

Monday, November 17, 2008

freemantle[at]perth on hdr


edited on lightroom
jpeg file-5 exposure
generate hdr on photomatic

please comment

cubaan menggunakan teknik hdr




aku mencuba teknik hdr yang telah lama dipraktikkan oleh photographer...cuma aku tiada keberanian utk mencubanya...tetapi dgn kewujudan group aku sendiri yang sentiasa memberikan galakkan serta dorongan serta kerjasama yang erat....aku telah berjaya mencuba teknik ini...mungkin cubaan ini kurang berjaya tetapi group aku akan sentiasa mencuba.

kami sekarang dok sakan mendesign logo, business card serta website utk group kami...akan ku maklumkan kepada para sahabat menggenai group kami ini...manala tau nak menggunakan khidmat fotografi kami.

doakan kejayaan kami para sahabat sekalian.

Thursday, November 13, 2008

video
semoga kite dapat bersama-sama merasai keperitan seorang ibu sewaktu melahirkan anak.
maka

kepada para anak
hormati serta sayangi ibu bapa anda

kepada para suami
hargailah pengorbanan isteri

kepada para isteri
peliharalah anugerah Allah yang tiada nilainya

Wednesday, November 12, 2008

mencari rezeki




kesian ade..sedih pun ade bile aku tgk perempuan tua nie mencari rezeki dengan menjual selipar di kaki lima jalanan di bangkok...patutnye...perempuan nie dah duduk kat rumah...berehat...nie tak...masih mencari rezeki...walaupun bukan islam..aku rase la...aku tetap kesian kat dia...

aku jugak berasa kagum dengan semangat serta kecekalan wanita tua nie...dia tak la dok mengemis...masih menggunakan kederat yang ada utk mencari rezeki...

so...buat insan2 kat dunia yang berharapkan belas kasihan daripada org lain utk mencari sesuap nasi...maka berusahalah...

sesungguhnya Allah akan mengubah nasib umatNya sekiranya UmatNya berusaha untuk berubah.

wassalam

Tuesday, November 11, 2008

bangkok city


pada 02 Nov 08 aku telah berangkat ke bangkok dgn satu matlamat iaitu melihat....
hahaha....tu musti ade org yang berfikir kebiruan...aku pigi utk melihat kilang yang membuat bangunan dengan cara yang lebih cepat serta canggih...ianya menggunakan konsep modular system...boleh siap dalam masa 3 bulan berbanding cara konvensional 11/2 tahun...finishing dia lak..mmg kelas...ikut selera serta kemampuan kite.

yang nie...dinamakan tuk-tuk kalau tak salah aku...tapi aku tak naik la...sbb kontraktor yang bawak delegasi aku dah sediakan van...terasa nak naik...tapi tak dan la...

sewaktu aku dok tgh layan kopi sesorang kat tepi jalan bangkok...ternampak makcik nie...tgh susun selipar...kesian aku tgk...dah tua...tetapi masih lagi mencari rezki...

yang nie pulak...hiasan bagi sambutan krismas di bangkok...kaw2nyer depa hias...banyak giler beb dia punya hiasan...aku tangkap satu dua je la....

perniagaan di tepi jalan je....kat bangkok...banyak penjaja-penjaja yang menjual pelbagai jenis juadah serta minuman...so...masa diaorg otw ke off ke..singgah sat...beli apa yang nak..teruskan perjalanan. aku tak nampak lak...majlis perbandaran dia ligan penjaja kat sini.

yang nie...aku amik kat airport dia masa nak balik...kene menggene dgn sambuatan keagamaan diaorg kot...

salah satu ukiran di salah sebuah taman di tengah bandaraya bangkok. kalau tanya aku apa dia...aku akan kata seni...sukar digambarkan

yang nie pulak...suasana di arab street di bangkok...banyak giler kedai pak arab...jual sea food...sedap lak tu...rege tak tau sbb kontraktor bayar...amin

seterusnya adalah gambar matahari baru nak terbit...aku amik dari tingkat hotel aku...

yang nie...hotel aku dok...grand mercure@park avenue...di jln soi 22...dekat dengan hotel kepunyaan queen elizabeth...hotel imperial

kalau tanya aku...mcm mana bangkok...aku tak leh nak gambarkan macam mana la...sebab..tak sempat nak jalan...sampai ptg 2hb tu...lepak hotel, pastu makan malam, tido...3hb..pagi2 dah pegi kilang..ade dua kilang...perjalanan pegi dan balik dekat 4 jam....so...sampai nak dekat maghrib, rehat, makan, tido

4hb, pagi tu gi jln shopping mall 2 jam...terus ke airport..so, aku tak menjelajah la kirenya bangkok nie...


Thursday, November 6, 2008

hantaran


hantaran
sememangnya cantik dilihat sewaktu kite menghadiri majlis perkahwinan...hantaran dihantar kepada belah perempuan and pihak perempuan akan membalas kepada pihak lelaki dgn nisbah yang ganjil...

sememangnya ianya adat (setahu aku la) bukanlah perkara wajib tetapi telah menjadi tradisi kita iaitu hantaran semestinya ada dengan perkara-perkara yang ditetapkan.

kadang-kadang aku kesian mendengar rintihan pengantin tanpa mengire lelaki ataupun perempuan dgn bebanan kewangan yang dihadapi dalam persiapan hantaran...kesian beb

perkara yang sememangnya adat telah menjadi seolah-olah perkara yang wajib...sehingga membebankan orang...ade yang sampai takut nak kawin sebab perkara-perkara ini.

wallah hu alam

Thursday, October 30, 2008

mentadak mentadu


ini mentadak mentadu...bagi sesiapa yang tak tahu...ada lagu untuk binatang nie...cuma aku lupe jer...

Tuesday, October 28, 2008

tahniah buat [faisal&nurul]


ucapan tahniah ku ucapkan kepada pasangan kekasih yang telah mengikat tali pertunangan pada 25 november 2008

majlis pertunangan ini dimulakan dengan kata bicara pembuka oleh pihak di sebelah perempuan dan majlis ini diakhiri dengan penyarungan cincin pertunangan daripada pihak lelaki yang mana diwakili oleh emak saudara pihak lelaki.

semoga ikatan pertunangan ini akan seterusnya membawa ke jinjang pelamin.
semoga pasangan kekasih ini bahagia selama-lamanya.

muhammad afeeq aiman


ini adalah putera kedua ku.
lahir pada 28 februari 2008 di Klinik ST Chong, Kuantan, Pahang
berat sewaktu dilahirkan hanyalah 2.44kg
pergh...masa aku mula-mula kasi dia mandi, hari ke 3 kot....sebelah tangan je aku pegang
tapi sekarang...
naik lenguh dukung dia
hari nie dgn semlm dia demam...sedih tgk..mkn sambil tutup mata...lenguh agaknya tapi roti abis je makan...muahahaha

macam2 mana pun setiap anak mempunyai kriteria tersendiri....ameer[putera sulungku] kalau nak gi jalan, seblm sampai gambang dah tido...afeeq lak, sampai temerloh belum tentu tido....hehehe...anak oh anak

apa2 pun aku akan buat apa yang termampu dek aku untuk menjadikan anak2 aku insan yang berketrampilan dan berjaya dunia dan akhirat.

insyaAllah

Ulul Albab: Syariah berkesan atasi krisis kewangan global



BANK berasaskan Islam memiliki perlindungan yang lebih baik daripada pengaruh kredit tak berbayar yang saat ini menimpa bank konvensional.

Produk perbankan Islam terbukti mampu tangani kemelut ekonomi dalam sistem pasaran kapitalis


JIKA kita boleh tamsilkan keadaan sakit kewangan global hari ini dengan sakitnya satu dekad lalu, penulis boleh umpamakan dengan keadaan sakit seorang anak dan seorang ayah. Dalam krisis kewangan global akhir milinium lalu yang sakit adalah anaknya.

Oleh itu, ia masih boleh diubati oleh si ayah. Tapi yang sakit pada hari ini adalah ayahnya. Bagaimana dia boleh mengubati diri sendiri. Krisis global akhir 90-an adalah krisis kewangan yang berayahkan bank manakala krisis hari ini adalah krisis perbankan yang di dalamnya ada wang. Sudah tentu dampak dan imbasnya akan jauh dan berbeza.

Negara dunia hari ini menawarkan diri untuk menjamin semua simpanan bank mereka di mana dalam sistem ekonomi kapitalis ia adalah sesuatu yang tabu. Tapi kerana ingin menyelamatkan kepentingannya, maka yang tabu ini menjadi halal dan boleh. Justeru, yang tabu ini adalah amalan yang sememangnya satu daripada tonggak sistem kewangan Islam dalam bentuk wadi'ah yad damanah, simpanan dengan jaminan. Bukankah sudah tiba masanya untuk menerapkan sistem perbankan dan kewangan Islam?

Mungkin kerana penulis mengajar subjek Perbankan dan Kewangan Islam untuk pelajar Diploma Perundangan Islam dan Guaman Syarie dan subjek al-Masarif al-Islamiyyah (Perbankan Islam) untuk pelajar Sarjana Syariah di Fakulti Syariah dan Undang-Undang, Universiti Islam Sultan Sharif Ali (UNISSA), Brunei, maka Dekannya, Dr Ayman Salih yang berasal dari Jordan menghantar satu e-mel berkaitan dengan isu hangat krisis perbankan global ini.

Dalam e-mel berkenaan disertakan tulisan Muhammad al-Nuri bertajuk Kuttab Gharbiyun: Tatbiq al-Syariah al-Islamiyyah fi al-Majal al-Iqtisadi yunqiz Iqtisad al-Alam (Penulis-penulis Barat: Pelaksanaan Syariah Islam dalam bidang ekonomi menyelamatkan ekonomi dunia).

Dalam tulisan berkenaan dipaparkan perbincangan reaksi terhadap tulisan Ketua Pengarang majalah Challenges dalam lidah pengarangnya sebulan lalu bertarikh 12 September 2008 dengan tajuk Le pape ou le Coran (Pope atau al-Quran).

Majalah ekonomi terkemuka Eropah berbahasa Perancis itu membuat kejutan dengan tajuk rencana berkenaan di mana Ketua Pengarangnya, Vincent Beaufils menulis dan bertanyakan mengenai etika kapitalis dan peranan Kristian sebagai agama khasnya gereja Katolik yang memburukkan krisis dan mempermudahkan masalah faedah sehingga membawa dunia ke tepi jurang.

Beaufils menulis dengan bahasa yang penuh kemarahan dan menuduh pihak gereja serta memohon maaf kepada Pope Benedict XVI: "Saya fikir, dalam menghadapi krisis ini kita perlu lebih banyak membaca al-Quran daripada Bible demi untuk memahami apa yang benar-benar berlaku terhadap kita dan perbankan kita. Ini kerana jika pelaku perbankan kita mencuba untuk menghormati apa yang tertera dalam al-Quran mengenai ajaran dan hukumnya kemudian mereka menerapkannya sudah tentu bencana dan krisis ini tidak akan terjadi menimpa kita dan kita tidak akan sampai kepada suatu keadaan yang membimbangkan ini; kerana wang tidak melahirkan wang."

Begitu pula Ketua Pengarang Majalah Le Journal de Finance, Roland La Sceen, dalam pembukaan majalahnya awal bulan ini menulis lebih berani dan jelas dengan tajuk "Apakah Wall Street sudah layak untuk menerapkan prinsip-prinsip syariah Islam?" Dalam tulisan berkenaan, beliau menyeru akan betapa pentingnya menerapkan syariah Islam dalam bidang kewangan dan ekonomi untuk mengehadkan kemaraan krisis yang menggoncang pasaran global akibat permainan kotor ke atas prinsip-prinsip kontrak dan sangat berlebihan dalam transaksi-transaksi semu (palsu) yang haram.

Beliau mendedahkan bahaya yang menimpa sistem kapitalis dan merayu untuk mencari penyelesaian alternatif ke atasnya dengan memberikan beberapa jalan penyelesaian dan berada di urutan atas adalah penerapan syariah Islam walaupun ia bercanggah dengan adat istiadat Barat dan kepercayaannya.

Seorang penulis dan pengkaji wanita berasal dari Itali, Loretta Napolioni, baru-baru ini menulis buku bertajuk Iqtisad Ibn Awa (Ekonomi Ibnu Awa). Dalam buku ini, dijelaskan bahawa perbankan Islam menjadi alternatif yang sesuai bagi perbankan Barat dengan ranapnya bursa dunia dan krisis hutang di Amerika Syarikat.

Sistem perbankan konvensional sudah mula nampak keakutan penyakitnya dan memerlukan penyelesaian dari akar umbi.

Dalam laporannya, detik.com pada 22 Oktober lalu menulis: "Ketika bank-bank konvensional terlilit masalah akibat krisis kewangan, jumlah pelanggan Islamic Bank of Britain (IBB) meningkat lima peratus, termasuk pelanggan sektor pembiayaan yang naik menjadi 13 peratus. Di antara pelanggan baru itu, ramai pelanggan bukan Islam."

Pengarah Komersial IBB, Sultan Choudhury, berkata, orang kini beralih ke bank Islam kerana bank berasaskan Islam memiliki perlindungan yang lebih baik daripada pengaruh kredit tak berbayar yang saat ini menimpa bank konvensional. IBB, tambah Choudhury, tidak mengambil pinjaman berasaskan faedah daripada bank lain dan memiliki pelaburan berasaskan aset yang berkualiti tinggi.

Konsep syariah yang dilaksanakan dalam produk industri perbankan kini semakin bertambah dan meluas setelah wujudnya persaingan antara pengamal pasaran peringkat tempatan dengan pengamal pasaran antarabangsa.

Jika sebelum ini banyak produk perbankan Islam menggunakan konsep syariah yang terhad seperti wadi'ah termasuk yad al-damanah, murabahah, BBA, Inah dan bai al-dayn, kini banyak konsep syariah yang lain diguna pakai seperti ijarah, mudarabah, musyarakah dan tawarruq.

Perkembangan ini menunjukkan bahawa pengamal perbankan Islam kini semakin bersedia dan memahami keperluan kepada mempertingkatkan kepelbagaian produk bagi memenuhi kehendak pelanggan yang memerlukan kepada produk kewangan Islam yang patuh syariah. Selain inisiatif pengamal pasaran, ulama Islam juga mula menunjukkan kefahaman mereka terhadap struktur produk yang lebih kompleks dan pelbagai.

Kontrak yang diamalkan dalam kewangan Islam umumnya terbahagi kepada dua jenis kontrak iaitu kontrak yang bersifat 'uqud musamma' dan 'uquq mustajiddah'. Kontrak yang lahir daripada 'uqud musamma' lazimnya mudah dilaksanakan kerana segala syarat yang perlu ada pada kontrak itu telah dibahaskan oleh ulama fikah terdahulu seperti jual beli, ijarah, salam dan sebagainya. Sementara kontrak yang bersifat mustajiddah, maka ia perlu kepada takyif fiqhi yang jelas dan ijtihad secara kolektif agar pelaksanaannya lebih menepati asas syarak.

Lazimnya kontrak yang bersifat mustajiddah lebih banyak diamalkan dalam konteks kewangan semasa antaranya murabahah li al-amir bi al-syira', ijarah muntahiyah bi tamlik, musyakah mutanaqisah, qard, mudharabah, wakalah bi istithmar dan sebagainya.

Dengan istilah produk kewangan Islam ini sudah cukup dibuktikan bahawa sistem kewangan Islam memang inovatif dan ia sesuai untuk keperluan manusia di setiap tempat dan masa. Di samping itu, sistem ini adalah sistem terapan dari pemahaman terhadap al-Quran dan hadis Nabi yang sudah pasti akan membawa keberkatan. Wallahu a'lam.


Bersama Abdurrahman Haqqi

Berita Harian [26 Oktober 2008]

sesungguhnya Allah telah mencipta sistem bagi kita di dunia ini dengan penuh sempurna...cukup sempurna, maka terpulang kepada kita mahkluk Allah untuk menilai, menerap dan menjiwai sistem yang telah Allah ciptakan buat umat-umatnya. Sesungguhnya, Allah sentiasa memudahkan segala urusan makhlukNya didunia ini dan setrusnya menjadi bekalan di akhirat kelak.

Wallahu a'lam.

Monday, October 27, 2008

Saturday, October 25, 2008

aku kan abang

a.rhymie padillah a.k.a abang
nama yang ku rasekan agak glamer di kolej shahputra dan dikalangan para pelajar...mungkin ramai yang tidak percaya terhadap kenyataan aku...tetapi percaya la...bile sebut je nama abg rem...pasti ramai yang tersenyum

seorg yang mempunyai badan yang sasa, suka bergurau. mesra dan tak lokek pada aku...itulah abg remie yang aku kenali...

abg merupakan pengurus bahagian rekod dan kemasukan pelajar di kolej shahputra...yang mana dulunye...dia adalah seorg chief di angkatan tentera laut diraja malaysia...berkhidmat untuk negara dan sekrg menabur bakti demi shahputra....kalau korang tak caya...tgk la dia sekrg nie...dok sibuk lipat surat...sampai sakit pinggang la beb....

apa-apa pun bang..wa respek sama lu beb...lu abg gua....love u babey

Sunday, October 19, 2008

orkidku

Think of all the beauty still left around you and be happy

ranting[at] cerating beach

alhamdullilah ku ucapkan kepada Allah yang Maha Berkuasa, Berkehendak dan yang Maha Pemurah kerana dengan limpah dan kurniaNya, kami sekeluarga telah pergi ke cerating pada 18 okt 2008 dimana penyumbang terbesar adalah isteriku...kak cik serta kekanda yang kaya raya...datin suzie...

kami yang lain nie....setakat sponsor brgan makanan la serta hadiah-hadiah...tu je la....poket bocor la...muahahahahaha....

percutian ke cerating ini adalah untuk meraikan tenaga kerja yang berhempas pulas sewaktu perkahwinan adik(papa) and reen(bonda). so...dua org ajk besar sudah pakat mau meraikan tenaga kerja ini di cerating...cuma satu terdapat tenaga keja yang x dpt hadir seperti cik risk, abu dan lain-lain kerna urusan yang tidak dpt dielakkan.

kat atas nie, gambar mat adam tengah togok air kelapa muda...sakan giler dia togok..kaw-kaw nyer....manakala, gambar kat bawah adalah gambar 3 org manusia yang dah tua tapi rase macam bebudak je...sakan giler main air....lari laju nyer...kalah christiano ronaldo....



seterusnya adalah gambar papa...yang termenung memikirkan apa jua perkara yang kami tidak ketahui...mungkin risau kat abang yang makan tek renti.,...hahahaha...yang tu lawak jer...abg makan sikit jer...mungkin dia nak diet agaknye....sekrg tak syok makan dgn dia...sbb dia mkn sikit jer...

nak kata dia gemuk...aku rase tak la sangat....gemuk sikit je...kan..abg kan...kan..kan...


ha...yang nie gambar reramai..depan bilik abg....abg kalau korang nak tau ...yang pakai baju hijau tuh...mana gemuk...betul tak sahabat2 lain....

izinkan aku perkenalkan barisan yang mengambil bahagian dalam pengambaran ini....
dari kiri

mama goh...emak yang sentiasa ingatkan org belakang sewaktu makan...dia akan pastikan sesiapa jua akan makan...dia akan simpankan makanan kalau org tu...tak de atau buat keje pd masa tuh....

abg rem...manusia yang sentiasa mengambil kire perasaan org lain sampai terpaksa memendam rase sendiri...abg yang prihatin serta akan all out utk adik2nye...

datin suzie@yong...kekanda yang buat kari, nasi ayam sangat sedap...penyumbang terbesar trip ini

nyah@nonie...kekanda yang sangat rajin dan tekun...korang bayang...dia boleh jahit manik2 pada baju 10 pasang dlm masa 5 hari...pergh...wa salute lu nyah

zila@kakak...yang kuat menyanyi...suara sedap beb...cuma kalau dia nak menceburkan diri dalam dunia hiburan...dia kene g slim world dulu la....hahahaha....

kak cik@sally...isteriku yang aku sayangi...penyumbang terbesar bersama datin suzie...baik hati walaupun kata2nye pedas...sbb bini aku nie ckp je..kalau dia tak puas ati...tetapi memang baik ati bro.....pandai buat laksa, kuih muih(paling sedap cucur udang)...i luv u yang.

trip nie...mmg syok cuma...aku cian kat bini aku kene sengat dek jelly fish@obor-obor....ptg sabtu...sampai ari nie...isnin...dok sakit lagi....cian sungguh bini aku....


so...itulah coretan aku serba sedikit pada kali ini....semoga kita akan diberkati Illahi hendaknya....

wassalam

Monday, October 13, 2008

more picture [at] majlis jamuan hari raya


bebudak menyanyi dan menari...
diaorg kene paksa dgn mak bapak diaorg


mczue
sahabat yang boleh bergurau, berkongsi cerita dan baik hati


tadi bebdk kene paksa dgn mak bapak diaorg,
yang nie..staff pulak kene paksa dgn hr...muahahahaha


aril, adib & pet
berpose setelah penat menunggu upacara makan.


hero lan&aziera


dug&shirah
sedondon anak beranak nie



barisan mc pada malam itu
dari kiri
[adai, azizah, ziela and parween]


hidangan
[at]
majlis jamuan hari raya kolej shahputra

Miniclip Game - Paintball

disinari bulan

disinari bulan
gambar diambil pada 19 Julai 2008 jam 9.30 pm

planning

a process that includes defining goals, establishing strategy, and developing plans to coordinate activities.

majlis aqiqah afeeq

majlis aqiqah afeeq