Saturday, October 4, 2008

hari raya

hari ini genap hari ke4 kita beraya...aku rase aku nak ucapkan selamat hari raya lagi kepada semua yang membaca coretan aku nie....

pada aku yang paling penting sewaktu hari raya adalah untuk kita bersama-sama memohon kemaafan terutamanya kepada kedua ibu bapa kita....dan adalah penting untuk anak-anak kita, the next generation untuk melihat perkara ini.

tetapi bukanlah bermaksud hari-hari lain, kita tidak mempunyai perasaan ataupun sifat maaf bermaafan semasa insan...

kenapa aku cakap macam tu...sebabnya...zaman sekarang, kebanyakan budak-budak hanya mementingkan duit raya, berapa rumah nak pergi, berapa jumlah duit raya...so, kita sebagai orang tua kenalah menerapkan sifat-sifat ataupun amalan-amalan yang penting sewaktu dan sebelum hari raya iaitu kepentingan berpuasa, amalan-amalan sunat sewaktu bulan ramadhan, sifat bermaafan semasa insan dan lain-lain.

walaubagaimanapun...sememangnya kite pun gembira bile tengok budak2 dapat duit raya...muka bebudak nie tak berenti senyum (yang makbapak, jgn pakai duit raya anak lak...buat cover perbelanjaan raya...muahahahaha)

satu lagi...kegembiraan hari raya jelas terpancar dengan kemesraan yang terjalin antara keluarga...kanak-kanak akan berjumpa dengan sepupu sepapat...main tak kiranye...tak masuk lagi main bunga api ke...mercun ke...semua depa main...

diaorg memang seronok giler berjumpa sanak saudara seangkatan dengan mereka. macam-macam permainan depa reka dan main...syoknye raya,,,anak aku sampai berpuluh kali la tanya...cuti lama lagi kan bah...hmmmmm.,.itulah raya untuk bebudak.

satu lagi...mak ayah akan sibuk mencari serta membeli baju depa...budak mmg ade baju baru...mak ayah sanggup berkorban untuk anak2 mereka...tula yang aku kadang2 tak berape paham dengan sikap segelintir mak ayah yang sanggup buang anak tepi jalan, tandas dsbnya...
memangla depa tu boleh diklasifikasikan sebagai binatang.

ziarah menziarah jua akan mengeratkan ukwah kite...kite berjumpa dengan sanak saudara, sahabat handai...syok...tapi aku jugak nak mintak maap pd pn ikan...sebab tak beraya kat umah dia kat senggarang...sori bebyk dd...aku tak balik rengit la...aku pegi johor je...sori na...nanti kita chat@jumpa kat kl na...

satu aku nak share dengan korang...gambar seterusnya adalah gambar nenek aku yang berusia 98 tahun...ko bayangkan 98 tahun...pehhhh...aku pun tak tau petua@amalan apa yang nenek a.k.a tok ulah ni pakai.

yang konpom...ngaji memang dia tak tinggal...sekarang dia nyanyuk sikit...masa aku jumpa dia itu ari...raye ke2...bile g bolrak je dgn dia...dia akan tanya...ko sape???anak sape???selang 5 minit...dia akan tanya lagi...tapi mmg aku kagum dengan kederat dia...jalan pegi bilik air...boleh duduk..sembang-sembang...semayang...cuma pergerakan dia agak slow la sikit. ye la...org dah umur 98 tahun.

so...aku rase sampai sini je kot aku cerita pasal hari raya aku....cuma satu je lagi...kepada pemandu-pemandu dijalan raya tu....tolong la jangan la bawak slow sangat2...bwk slow bagus tapi kena la consider org lain...ini dah la bawak slow...dok lane salah...kekdg aku rase yang bikin accident tu sbb kete slow sesgt...lori tak reti bahasa...moto ikut suka bawak...kirikanan tak tentu hala dan sebagainya.

so...sampai sini je la yek kekawan...jemput datang beraya umah aku....tapi kol la dulu...

last but not least...SELAMAT HARI RAYA, MINNAL AIDIL WAIFA IZIL....wassalam

4 comments:

ikan said...

yo la tu... balik johor tak balik rengit... kompius aku...
rengit dlm johor bang... ke johor means JB?

anyway.. tak kisah la... akak dah biasa janji manismu itu.. heheheh

bila nak dtg kl? singgah kajang! iman tunggu.

salam to datin. lawa tudung... hehehehe

eh mana gambo sefamili?

hisyamrahman said...

hek ele...tu pun nak conpius...aku g jb la...tak balik rengit dan sesaerah dgnnye...sbb tok aku kat jb...

so...aku tak bwk la ameer dgn afeeq jumpa iman....

nanti kalau aku gi dgn sallie, ameer, afeeq...aku gi umah ko...jgn lupa lak...masak kaw2 nyer....

gambar semfamili...tak sempat amik daaaa...banyak semualaikum....

Mc Zue said...

saya juga punya nenek yang nyanyuk.. Mak Arwah ABah..yang kesiannya kadang kala jadi mainan pulak.. apa jenis cucu la ni.. hehehe

hisyamrahman said...

kalau dah sedar bagus la zue....

disinari bulan

disinari bulan
gambar diambil pada 19 Julai 2008 jam 9.30 pm

planning

a process that includes defining goals, establishing strategy, and developing plans to coordinate activities.

majlis aqiqah afeeq

majlis aqiqah afeeq